maandag 4 mei 2009

Maandagavond

Voor een boekje over Zhi Neng Qi Kung heb ik het volgende stukje geschreven.Hoewel het nu 2 jaar later is en ik inmiddels wel medicijnen slik,geeft het een aardig beeld van mijn maandagavondactiviteiten.

Mijn ervaringen met Zhi Neng

-Toen bijna 4 jaar jaar geleden de neuroloog bij mij de ziekte van Parkinson constateerde, was ik vastbesloten om mezelf op alle fronten zo soepel mogelijk te houden.Parkinson is tenslotte een uiterlijk ,maar ook een innerlijk verstijvingsproces.Door mijn eerdere ervaringen met Tai –Chi kwam ik terecht bij Zhi Neng mede omdat het goede effecten zou hebben op mijn gezondheid. Sinds drie en half jaar train ik wekelijks op maandagavond bij Fire-Dragon van Mark Sluiter in Den Haag.Af en toe moet ik mezelf bij elkaar rapen om te komen ,maar bijna altijd kom ik vol energie en voldaan thuis.
Wat mij aanspreekt is de constante verdieping die je in de oefeningen kunt ervaren, het langzaam uitvoeren van de bewegingen (dan val ik niet zo op) , het meditatieve aspect en de mogelijkheid om thuis met hulp van ingesproken C.D.’s te oefenen.
De eerste 2 jaar had ik ontzettende moeite met de oefening van de “6 directions”.Ik hoorde Luke Chan op de C .D. maar roepen “ You’re healthy now” terwijl ik me helemaal niet gezond voelde.Tot op een lesavond ik me realiseerde dat heling zich op een heel ander vlak afspeelt.Toen dat tot me doordrong stroomden de tranen uit mijn ogen en “zag” ik stromen licht uit mijn handen komen.
Ik weet niet hoe ik eraan toe zou zijn zonder Zhi Neng, maar mijn neuroloog is nog steeds tevreden en hij wordt ieder half jaar verbaasder dat ik nog geen Parkinson medicijnen nodig heb.Dat komt ook omdat ik, naast het regelmatig beoefenen van Zhi Neng, deelnemer ben van het Parkinsons Recovery Project een herstel aanpak die uitgaat van de Chinese meridiaantherapie en dus een uitstekende aanvulling is op Zhi Neng.

Hans de Rijke
56 jaar
jqderijke@hetnet.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten