zondag 31 mei 2009

DRIVING ANGELS

Het afgelopen schooljaar heb ik 2 dagen per jaar gewerkt en het ziet er naar uit dat dat het volgende schooljaar gaat veranderen.Mijn directie heeft mij gevraagd om 1 dag minder te gaan werken.Deels vanwege mijn verminderde beschikbaarheid(ik werk niet meer met schoolteams) deels vanwege de verminderde vraag vanuit de scholen.Hoewel ik het niet leuk vindt om een stapje terug doen, heb ik toch besloten om mij er niet tegen te verzetten.De Dienst is mij altijd zeer ter wille geweest.Dus vanaf 1 augustus 1 dag aan de slag.
Dat het wat vervoer betreft dit schooljaar zo goed is gegaan heb ik te danken aan mijn DRIVING ANGELS.Vriend(inn)en en bekenden die mij het hele schooljaar naar de scholen hebben toegereden.Als dank heb ik ze dit stukje van Ram Dass opgestuurd.

De wijsheid van afhankelijkheid.

Afhankelijkheid is voor de meeste mensen een enorm obstakel. Afhankelijk zijn, hulp nodig hebben , geeft ons het gevoel dat we hebben afgedaan, omdat we zoveel waarde hechten aan onafhankelijkheid. We hebben waardering voor de zorg van voor anderen, maar schuwen de gedachte dat er voor ons gezorgd moet worden. Sinds mijn beroerte heb ik heel wat met dit probleem te maken gehad en ik heb uit de eerste hand geleerd hoe moeilijk het ego het ons kan maken. In het begin zonderde ik me af en stond mezelf niet toe om hulp te accepteren. De aantrekkingskracht van onafhankelijkheid bestaat voor een deel uit niet kwetsbaar zijn. Als iemand anders nodig hebben ons in verlegenheid brengt of gevoelens van vernedering oproept , zullen we de behoefte aan hulp zo lang mogelijk ontkennen. In plaats van onze handen te openen en te ontvangen wat anderen te bieden hebben, klappen we dicht als we ergens om moeten vragen.
Situaties waarin we afhankelijk worden kunnen transformerende ervaringen zijn voor alle betrokken partijen. Door onszelf toe te staan onze behoefte kenbaar te maken,bieden we onze omgeving de mogelijkheid om te helpen. Door openhartig te zijn over onze eigen afhankelijkheid, kunnen we mensen in onze omgeving bevrijden van hun eigen angst voor afhankelijkheid. Als we daarentegen verzet of woede tonen over afhankelijkheid, scheppen we leed doordat we maken dat onze verzorgers zich ongemakkelijk gaan voelen.


Vroeger vond ik het heerlijk om in mooie auto’s te rijden.
Vrienden rijden mij tegenwoordig overal naar toe met de auto, Wanneer ik kan genieten tijdens die ritjes ,dan kunnen die vrienden ook genieten.
Als we vanuit een hoger perspectief naar dit soort situaties kijken, dan realiseren we ons hoe bevrijdend dat kan zijn.In plaats van gevangen te zitten in ego-opvattingen over macht en machteloosheid zien we vanuit dit perspectief zielen die betrokken zijn bij een gewijde uitwisseling van liefde en zorg.In plaats van wrok te koesteren over onze afhankelijkheid zien we deze situatie als een mogelijkheid voor ontmoeting en intimiteit.

Ram Dass uit :”Vanaf hier, vanaf nu.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten