donderdag 14 mei 2009

Boekje over verstorend gedrag in de klas

Samen met een collega van de begeleidingsdienst ben ik een boekje aan het schrijven over "verstorend gedrag in de klas".We beschrijven o.a. 17 manieren waarop een leerkracht kan reageren op verstorend gedrag in de klas.Onderstaand verhaaltje is een voorbeeld van "meegaan met de stroom".

”De onzichtbare bal”

Tijdens de pauze voetballen de jongens van de zesde klas met een tennisbal in het hoekje van het plein. Hoewel voetballen verboden is op het schoolplein, wordt het meestal oogluikend toegestaan. De pauzewacht van dienst, de leerkracht van de derde klas, heeft daar vandaag geen boodschap aan en verbiedt de jongens om er verder mee te gaan. Wanneer ze weer op het bankje zit, spelen de jongens gewoon verder. De leerkracht komt stampvoetend op de jongens af en eist op strenge toon de bal op .Na enkele treiterende één-tweetjes, pakt één van de jongens de bal op en overhandigt hem aan de pauzewacht.”Zo, die zijn jullie kwijt”, moppert ze en ze stopt de bal in één van de brede zakken van haar jas.
Net wanneer ze weer zit ,hoort ze kreten uit de hoek van het plein:”Niet zo pingelen,Johan, overspelen die bal”.Tot haar stomme verbazing zijn de jongens weer aan het voetballen. Er wordt gerend, getackeld en zelfs een goal gescoord. Een aantal jongens rennen juichend terug naar hun eigen helft .Maar….. er is geen bal te zien.
In verwarring luidt de leerkracht de bel voor het eind van de pauze. De jongens van de 6e rennen in triomf langs haar heen. Ze lijken wel allemaal een bal voor zich uit te spelen.
-De meester van de zesde klas staat zijn klas op te wachten op de drempel van het lokaal. Snel doet hij een stap opzij om de nog voetballende jongens door te laten. Terwijl de meisjes verbaasd om zich heen kijken, zijn enkele jongens nog tussen de tafels aan het hooghouden met hun bal.
Plotseling fluit de leerkracht op zijn vingers en roept tegen Johan, de oudste leerling van de klas:”Dat is hands, jij pakt de bal met je handen, dat kost je een strafschop, jongen!!
Johan kijkt verbijsterd naar zijn meester, maar hij heeft deze keer geen tekst. De leerkracht roept:”Jij gaat op het doel en Peter neemt de strafschop .Hup dames even die tafels vooraan weg.”
Binnen een paar minuten zijn de tafels weggeschoven en staat de hele klas op de stoelen te joelen. Johan staat een beetje zenuwachtig voor het bord, dat als goal dient. Peter neemt een aanloop , en hoewel Johan een mooie duik maakt , roept meester :goal!!!.Het gejuich daarna is zo oorverdovend, dat diverse hoofden al voor het gangraam te zien zijn. Nog 4 jongens mogen een strafschop nemen en dan pakt de meester een netje en vraagt alle jongens om hun bal in het netje te stoppen. Staande bij de deuropening met zijn netje zegt hij,:”Ik moet even weg , maar wanneer ik terugkom staat alles weer op zijn plaats, alsof er niets is gebeurd. Afgesproken?
Eenstemmig klinkt het :Jaaaaa !!!
Maar wat gaat u doen meester, vraagt Johan. De meester wacht even totdat het helemaal stil is en zegt dan zachtjes:” Ik ga de ballen even teruggeven aan de juffrouw van de derde klas!!”.

1 opmerking:

  1. Hoi Hans, ik lees net je nieuwe verhaal, erg leuk.Je favoriete links staan er nu ook...

    BeantwoordenVerwijderen